mandag 22. august 2011

Du snakker om gladsak, fru Kleppa!

I dag leser jeg i Røyken og Hurums Avis, vår kjære lokalavis, at samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa har besøkt Heggedal stasjon, og diskutert Spikkestadbanen med Røyken Senterparti. Det er fint at sentrale myndigheter bokstavelig talt kommer på banen. Vi andre har vært der lenge. Jeg er storforbruker av Spikkestadbanen. Bare spør NSB.

I dag er det,i følge rutetabellen vel og merke, en avgang i timen, bortsett fra et innsatstog i rushen, begge veier. Fru Kleppa lover to avganger i timen hele tiden, altså ikke bare i rushtiden. Fantastiske nyheter, spør du meg. Mange politikere har jobbet for dette lenge, så dette er absolutt en gladsak. Men det ville vært enda mer fantastisk om jeg kunne stole på det ene toget i timen, at det kommer og at det går, sånn noenlunde etter timetabellen. Det ville vært gladsak det..og at vi pendlere som skal lenger enn Heggedal, ikke blir kastet ut på Heggedal fordi forsinket tog skal ta igjen forsinkelsen og please andre passasjerer tilbake til Oslo/Moss.

Jeg ser at statsråden uttaler at hun ikke helt vet når det kommer to avganger i timen (nei, ikke enkelt det, jeg vet aldri når det kommer ett), men hun sier det er snakk om "få år". Jeg har en bønn til samferdselsministeren, på vegne av alle pendlerne fra Røyken: I mellomtiden, fra nå av og til det går to avganger, kan du være så snill å legge tilrette for at det ene toget som skal gå, kommer og går når det skal?

På forhånd takk!

3 kommentarer:

  1. Der sa du det - hvorfor ikke fikse det eksistrende i stedet for å slenge ut valgfleskebiter i hytt og gevær

    SvarSlett
  2. Her har du gode poenger. Jeg tror de politikerne som forstår å (også) tenke 15-20 framover vil få svar fra velgerne, at jernbanen kommer til å spille en stadig viktigere rolle er hevet over tvil.

    Vi kan ikke bli så vant til det middelmådige at vi ikke bryr oss og lar dinosaurene kvele denne debatten.

    SvarSlett
  3. Helt enig! Hvorfor ikke tilrettelegge for at det ene toget som skal gå, går til rett tid. Og at de rutetidene som settes for tog daglig blir fulgt og samtidig sette som målsetning at verken tog eller buss skal være mer enn 5 minutter forsinket. Sånn som det er nå for tiden misunner jeg ikke pendlere som hver dag er avhengig kollektivtransport for å komme seg til og fra jobb. Man bruker jo 2-3 timer en vei som det tar 1 time å kjøre vanligvis!! Det er på tide at samferdselsminister Kleppa gjør noe for å forbedre nåværende situasjon. Ikke rart at folk velger bil framfor kollektivt!!

    SvarSlett