mandag 29. august 2011

Det beste er godt nok - det er ungene våre det gjelder

Godt inneklima er en viktig forutsetning for god helse, læringsmiljø og trivsel i skolen.
Samtidig er det godt dokumentert at dårlig inneklima i norske skoler representerer en betydelig utfordring for så vel statlige og fylkeskommunale som kommunale myndigheter. Det er et stort vedlikeholdsbehov ved norske skoler når det gjelder det fysiske miljøet.

I Aftenposten 5. juni kan vi lese at skole og helse er de viktigste sakene for velgerne ved kommunevalget. Inneklima i skoler handler nettopp om begge disse sakene, barns helse og læring.
Vi vet at dårlig inneklima gir økt forekomst av luftveisinfeksjoner, astma og allergisykdommer, og at de som allerede er syke blir sykere. I tillegg gir det økt fravær både blant elever og ansatte, og sist, men ikke minst viser studier at dårlig luftkvalitet i klasserommet gir dårligere skoleprestasjoner og karakterer.
Norges Astma- og Allergiforbund (NAAF) sier at de ukentlig får henvendelser om uholdbare inneklima forhold i skoler landet rundt. Henvendelsene gjelder i hovedsak manglende ventilasjon, vannlekkasjer, høye forekomster av fukt, mugg og støv og altfor høye innetemperaturer. Kan vi virkelig leve med dette, når vi kjenner virkningen på barns helse, læring og ytelse, og ansattes arbeidsforhold? Neida, Røyken Høyre kan ikke det, og derfor har en av hjertesakene til Røyken Høyre, vært å forbedre skolene i kommunen. De siste fire årene har vært brukt på å rehabilitere og bygge nye skoler, og nå står Spikkestad ungdomsskole for tur. Men kke nok med det. Røyken Høyre ønsker å forbedre innholdet i skolen også, ved å satse på lærerne.  
Røyken Høyre ønsker en kunnskapsskole for alle. Vi vil stille klare mål for kunnskap og kvalitet i skolen. Den skal formidle menneskelige verdier og gi kunnskap og verktøy som gjør det mulig for hver enkelt elev å utnytte sine evner og realisere sitt talent. Lærernes kompetanse er avgjørende for kvalitetsutviklingen i grunnskolen. Engasjerte og kompetente lærere er skolens viktigste ressurs. Røyken Høyre vil derfor styrke lærernes mulighet til etterutdanning og faglig fordypning.
Våre politiske motstandere snakker om at de borgerlige har skakkjørt økonomien og solgt arvesølvet, ved at Røyken E-verk ble solgt for mange år siden. Det er totalt skivebom. Vi blankpusser og legger til rette for at nettopp arvesølvet skal kunne skinne. Arvesølvet - det er våre barn og unge det!

1 kommentar:

  1. Takk for et godt innlegg. Kan ikke få sagt meg mer enig. Selv har jeg en datter med allergi, noe som har plaget henne mye i skolen. Vi vet altfor godt at det på mange skoler er et altfor dårlig inneklima. Dette er med på å hemme undervisning og gjøre barnas helse og allergi verre. Så det er svært viktig å prioritere å forbedre inneklima/rehabilitere skolene. I tillegg er det uhyre viktig å ha gode lærere i skolen som er kompetente og er flinke til å lære fra seg. Så kvalitet og kunnskap med påfyll av etterutdanning og fordypning i skolen, for å utnytte den enkeltes ressurs og fremheve hver enkelt elev i skolen, er noe som må settes høyt på dagsorden. Som du så vakkert sier ovenfor, barn og unge er arvesølvet vårt. De er framtiden vår. Det er flott at Røyken Høyre vil gjøre noe med dette. Måtte Høyre i det ganske land gjøre det samme! Godt valg!

    SvarSlett